آیا بعد از ۱۸ سالگی می توان قد خود را افزایش داد؟

افزایش قد

بسیاری از افراد از قد خود ناراضی هستند.

اما آیا می توان کاری در این باره انجام داد؟

اگر این سوال را کرده باشید ، تنها نیستید. برخی ادعا می کنند که تغذیه خوب یا تمرینات خاص می تواند قد شما را در بزرگسالی افزایش دهد.

در این مقاله بحث می شود که آیا امکان افزایش قد پس از ۱۸ سالگی وجود دارد یا خیر.

 

چه مواردی اندازه قد شما را تعیین می کند؟

قبل از بحث در مورد اینکه آیا امکان تغییر قد در بزرگسالی وجود دارد یا خیر ، مهم است که در درجه اول تعیین کنید که عوامل موثر بر قد کدامند

پاسخ آسان ژنتیک است ، اما این تمام داستان نیست.

مطالعه دوقلوها یکی از روش های دانشمندان برای تعیین میزان تأثیر ژنتیک بر قد انسان است

به طور کلی ، قد دوقلوها بسیار به هم مرتبط است. این به این معنی است که اگر یکی از دوقلوها قد بلندی داشته باشد ، احتمالاً دیگری نیز قد بلند است

براساس مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها ، تخمین زده می شود که ۶۰-۸۰٪ اختلاف قد بین افراد به دلیل ژنتیک باشد

۲۰-۴۰٪ دیگر به دلیل عوامل محیطی مانند تغذیه است

روند افزایش قد در سراسر جهان به نشان دادن اهمیت عوامل تغذیه ای و سبک زندگی کمک می کند.

یک مطالعه عظیم شامل ۱۸/۶ میلیون نفر گزارش داده است که در طول قرن گذشته قد تغییر کرده است.

این مطالعه نشان داد که در بسیاری از کشورها ، متوسط ​​قد افراد در سال ۱۹۹۶ از ۱۸۹۶ افزایش داشته است

مصرف بهتر مواد مغذی در این کشورها ممکن است دلیل این تغییر باشد.

خلاصه:
دانشمندان تخمین می زنند که اختلاف قد در حدود ۶۰-۸۰٪ به دلیل ژنتیک و ۲۰-۴۰٪ به دلیل عوامل محیطی مانند تغذیه باشد. در بسیاری از کشورها ، در طول قرن گذشته ، قد متوسط ​​افزایش یافته است.

برای اکثر افراد ، قد بعد از ۱۸ سالگی افزایش نمی یابد

حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم ، قد اکثر افراد بعد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی افزایش نمی یابد.

دلیل متوقف شدن افزایش قد استخوان ها ، به ویژه صفحات رشد شما است.

صفحات رشد یا صفحات اپی فیز ، نواحی غضروف های تخصصی نزدیک انتهای استخوان های بلند شما هستند.

افزایش قد عمدتا به دلیل طولانی شدن استخوان های بلند است ، زیرا صفحات رشد هنوز فعال یا “باز” ​​هستند.

در اواخر بلوغ ، تغییرات هورمونی باعث سفت شدن یا “بسته شدن” صفحات رشد می شود و طولانی شدن استخوان ها متوقف می شود

صفحات رشد در زنان حدود ۱۶ سالگی و در مردان بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی بسته می شود

حتی اگر رشد واقعی استخوانهای بلند در بیشتر بزرگسالان رخ ندهد ، برخی از تغییرات اندک در افزایش قد معمول است.

علت این تغییر در طول روز ، فشرده شدن جزئی دیسک های ستون فقرات شما است

فعالیت های روزانه بر غضروف و مایع ستون فقرات تأثیر می گذارد و با سپری شدن روز باعث کاهش جزئی قد می شود

این کاهش قد در طول روز ممکن است تا حدود نیم اینچ (۱٫۵ سانتی متر) باشد

برخی تحقیقات نشان داده اند که ممکن است ارتفاع دیسک های ستون فقرات شما در بزرگسالی همچنان افزایش یابد ، اما تأثیر آن بر روی قد کلی کم است

خلاصه:
برای اکثر افراد ، بعد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی به دلیل بسته شدن صفحات رشد در استخوان ها ، قد افزایش نمی یابد. فشرده سازی و فشرده سازی دیسک های ستون فقرات منجر به تغییرات کمی در طول روز می شود.

بدون ورزش یا تکنیک های کششی نمی توان قد شما را بلندتر کرد

یک افسانه متداول در مورد قد این است که برخی از تمرینات یا روشهای کششی می توانند قد شما را بلندتر کنند.

بسیاری از افراد ادعا می کنند فعالیت هایی مانند حلق آویز کردن ، کوهنوردی ، استفاده از میز وارونگی و شنا می توانند قد شما را افزایش دهند.

شواهد خوبی در تأیید این ادعاها وجود دارد.

درست است که به دلیل فشرده سازی و از بین بردن فشار دیسک های غضروف در ستون فقرات ، قد شما در طول روز کمی متفاوت است

با فشرده سازی دیسک ها ، برخی از این فعالیت ها می توانند به طور موقت قد شما را تا حد بسیار کمی افزایش دهند

با این حال ، این یک تغییر واقعی در ارتفاع نیست ، زیرا هرگونه تغییر به سرعت معکوس می شود

خلاصه:
ورزش ها و تکنیک هایی که نویدبخش افزایش قد شما در بزرگسالی هستند ، مورد حمایت علمی نیستند. ممکن است به تغییرات موقتی کوچکی در قد منجر شوند ، اما این اثرات پایدار نیستند.

 

ورزش (از جمله بدنسازی) قد شما را کوتاه نخواهد کرد

بسیاری از افراد نگرانند که ورزش ، به ویژه بدنسازی یا وزنه برداری ، می تواند برای قد شما مضر باشد.

برخی از این نگرانی ها مختص کودکان و نوجوانان است که صفحات رشد آنها بسته نشده است.

غضروف صفحات رشد ضعیف تر از استخوان بالغ است که در بزرگسالی تشکیل می شود و می تواند به راحتی آسیب ببیند.

با این حال ، بیشتر تحقیقات نشان می دهد که تمرین با وزنه در تمام سنین ایمن و مفید است ، به شرط آنکه به طور مناسب نظارت شود.

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که تمرین با وزنه قبل از بزرگسالی رشد را کاهش نمی دهد

اکثر پزشکان و متخصصان پزشکی ورزشی نیز بر این عقیده اند که از آموزش با وزنه در کودکان و نوجوانان خودداری شود.

یک مطالعه از ۵۰۰ متخصص پزشکی ورزشی سوال کرد که آیا تا زمان بسته شدن صفحات رشد فرد باید از بالا بردن وزن جلوگیری کرد

۸۵٪ از متخصصان اظهار داشتند كه اجتناب از بلند كردن وزنه ضروري نيست و فقط ۱۰٪ معتقدند كه بهتر است از انجام تمرينات با وزنه خودداري شود.

علاوه بر این ، تحقیقات دیگر نشان می دهد که اصلی ترین نگرانی برای آسیب های ناشی از تمرین با وزنه عدم نظارت یا استفاده نادرست از تجهیزات است

در بزرگسالان ، صفحات رشد نسبت به دوران کودکی بسته شده و قویتر می شوند. به همین دلیل ، خطر آسیب به صفحه رشد یک نگرانی عمده نیست.

در واقع ، افزایش وزن می تواند منجر به فشرده سازی جزئی دیسک های ستون فقرات در بزرگسالان شود. با این حال ، این قابل برگشت است و در طی فعالیت های عادی روزمره نیز اتفاق می افتد

یکی از دلایل احتمالی نگرانی آسیب هایی مانند دیسک فتق است.

در این حالت ، اندازه و سلامت دیسک های ستون فقرات شما ممکن است به خطر بیفتد ، و ممکن است که کمی کاهش قد رخ دهد

خلاصه:
با نظارت و تکنیک مناسب ، وزنه برداری برای همه سنین بی خطر است. به نظر نمی رسد که قد قبل از بزرگسالی اختلال ایجاد کند. با این حال ، آسیب های دیسک می تواند منجر به کاهش قد شود.

سبک زندگی سالم قبل از ۱۸ سالگی ممکن است به شما در رسیدن به پتانسیل قد کمک کند

اگرچه ممکن است در بزرگسالی نتوانید قد خود را به میزان قابل توجهی تغییر دهید ، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن پتانسیل قد خود در سالهای نوجوانی انجام دهید.

به طور کلی ، شما می خواهید مطمئن باشید که به اندازه کافی غذا می خورید و کمبود ویتامین یا مواد معدنی ندارید.

در حالی که بسیاری از کودکان به اندازه کافی (یا حتی بیش از حد) غذا می خورند ، کیفیت رژیم غذایی اغلب ضعیف است

به همین دلیل ، بسیاری از افراد در جامعه مدرن کمبود مواد مغذی مهمی مانند ویتامین D و کلسیم دارند

این مواد مغذی برای رشد استخوان و سلامت کلی بسیار مهم هستند

کلسیم حاصل از رژیم غذایی تولید هورمون را به گونه ای تغییر می دهد که به استخوان های شما سود برساند. ویتامین D همچنین ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد

یک راه عالی برای مبارزه با کمبود مواد مغذی و رشد بهینه استخوان ، افزایش مصرف میوه و سبزیجات است

مصرف پروتئین کافی برای سلامت استخوان نیز ضروری است ، اگرچه برخی از افراد سوال کرده اند که آیا مصرف زیاد پروتئین می تواند به استخوان های شما آسیب برساند.

با این حال ، یک تجزیه و تحلیل گسترده از ۳۶ مطالعه نشان داد که دریافت پروتئین بیشتر برای استخوان ها مضر نیست. در حقیقت ، مصرف پروتئین بیشتر برای تراکم استخوان ستون فقرات مفید است

یکی از راه های افزایش مصرف پروتئین این است که سعی کنید حداقل ۲۰ گرم پروتئین در هر بار مصرف، مصرف کنید.

منابع خوب پروتئین شامل تخم مرغ ، مرغ ، گوشت بدون چربی و لبنیات است. سویا و سایر حبوبات نیز سرشار از پروتئین هستند.

اگرچه تغذیه مناسب در دوران کودکی برای رسیدن به بیشترین قد ضروری است ، اما ممکن است تفاوت هایی بین زن و مرد وجود داشته باشد.

برخی تحقیقات نشان داده است که عوامل محیطی مانند تغذیه ممکن است نقش بیشتری در قد زنان نسبت به مردان داشته باشد.

این ممکن است تا حدی به دلیل اختلاف دسترسی در غذا و مراقبت های پزشکی یا نرخ بالاتر پوکی استخوان در زنان باشد

سایر گزینه های سبک زندگی ، مانند عدم استعمال سیگار ، نیز می تواند برای قد شما در طول رشد مفید باشد

با این حال ، لازم به یادآوری است که اگرچه عوامل سبک زندگی در دوران کودکی می توانند بر قد تأثیر بگذارند ، اما قد نهایی فرد هنوز بیشتر به دلیل ژنتیک است.

خلاصه:
خوردن کافی و اجتناب از کمبود مواد مغذی در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به حداکثر رساندن رشد شما کمک کند.

برخی شرایط پزشکی ممکن است باعث افزایش قد یک بزرگسال شود

اگرچه بیشتر بزرگسالان پس از ۱۸ تا ۲۰ سالگی بلندتر نخواهند شد ، اما این قانون استثنائاتی نیز دارد.

اول ، ممکن است بسته شدن صفحات رشد در برخی افراد به تأخیر بیفتد

اگر صفحات رشد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی باز بمانند ، که غیر معمول است ، قد می تواند همچنان افزایش یابد.

دوم ، برخی از غول پیکری رنج می برند. این وضعیت باعث رشد بیش از حد می شود ، اغلب به دلیل تولید بیش از حد هورمون رشد (GH)

با این حال ، این افراد معمولاً فقط تا زمانی که صفحات رشد آنها در حدود ۲۲ سالگی بسته نشوند ، قد خود را افزایش می دهند

بعلاوه ، یک نوع هموکروماتوز ، وضعیتی که آهن زیادی در روده جذب می شود ، نیز ممکن است باعث افزایش قد شود

به طور کلی ، این شرایط می توانند باعث افزایش قد تا زمان بسته شدن صفحات رشد شوند.

خلاصه:
برخی از شرایط نادر پزشکی ممکن است منجر به افزایش قد پس از ۱۸ سالگی شود ، اما این فقط در صورت بسته نشدن صفحات رشد رخ می دهد.

در مورد قد خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر بزرگسالی هستید که از قد خود راضی نیستید ، در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

حالت خوب بدن را تمرین کنید: وضعیت بد بدن می تواند قد را چند اینچ از بین ببرد.

پاشنه یا روکش را امتحان کنید: کفش هایی با پاشنه بلندتر انتخاب کنید یا در کفش خود قرار دهید تا قد شما چند سانتی متر بلندتر باشد.

عضله خود را افزایش دهید تا قوی تر به نظر برسید و احساس قدرت کنید: اگر به طور کلی احساس کوچک بودن می کنید ، بالا بردن وزنه برای افزایش عضله می تواند عضلانی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

اگرچه این استراتژیهای ساده ممکن است کمک کننده باشد ، برخی از افراد به اقدامات شدیدتر مانند درمانهای پزشکی یا روشها متوسل می شوند.

چندین مورد از این روش ها شامل بلند شدن استخوان های ساق پا است

با این حال ، به دلیل تهاجمی و گران بودن این عملیات ، بسیاری از این اقدامات شدید را انتخاب نمی کنند. این رویه ها حتی در برخی کشورها ممنوع است.

دیگران به دنبال درمان با هورمون رشد (GH) هستند. در حالی که GH می تواند قد را در کودکانی که به درستی رشد نمی کنند بهبود بخشد ، فواید این روش درمانی در بزرگسالان بعید به نظر می رسد

در نهایت ، یافتن راهی برای پذیرش قد خود بیش از در نظر گرفتن اقدامات شدیدتر توصیه می شود.

خلاصه:
چند تکنیک ساده وجود دارد که می توانید سعی کنید قد خود را بلندتر نشان دهید یا به شما کمک کند تا از قد خود احساس بهتری داشته باشید. برخی از افراد به روشهای پزشکی تهاجمی تری متوسل می شوند.

 

قبول قد شما

اگرچه ممکن است نتوانید قد خود را آنچنان که دوست دارید افزایش دهید اما مواردی وجود دارد که می توانید برای پذیرفتن قد فعلی خود به خود کمک کنید.

مفید است که بدانیم قد همه چیز نیست.

بدون توجه به قد و قامت خود می توانید خوشحال و موفق باشید. در حقیقت ، افراد موفق و خوشبخت زیادی در طول تاریخ وجود دارند که کوتاه قد بودند.

اگرچه برخی از مردم فکر می کنند کوتاه بودن شما را در معرض آسیب روانشناختی قرار می دهد ، دانشمندان در مورد صحت این موضوع بحث می کنند

محققان همچنین ایده استفاده از استراتژی های مقابله و تمرکز بر چیزهایی غیر از قد را ترویج کرده اند

تهیه لیستی از بهترین کیفیت های شما ، چه جسمی و چه غیر جسمی ، ممکن است به بهبود چشم انداز شما کمک کند.

علاوه بر این ، شما می توانید روی سایر زمینه های خودسازی تمرکز کنید. کاهش وزن یا افزایش عضله ممکن است اعتماد به نفس بیشتری را که به دنبال آن هستید افزایش دهد.

خلاصه:
اگر آرزو می کنید قد بلندی داشته باشید ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید قد فعلی خود را بپذیرید. تمرکز روی نقاط قوت و ویژگی های خوب شما می تواند در این روند به شما کمک کند.

جمع بندی

قد تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود و بیشتر افراد بعد از ۱۸ سالگی قد نخواهند کشید.

با این حال ، تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به شما کمک کند قد خود را به حداکثر برسانید.

اگر از قد خود ناراضی هستید ، ممکن است بخواهید برخی از راهکارهای ساده را در نظر بگیرید تا بهترین حالت را داشته باشید.

این ممکن است شامل داشتن وضعیت بدنی خوب ، پوشیدن درج کفش یا پاشنه یا بدنسازی برای به دست آوردن عضله باشد.

علاوه بر این ، تمرکز بر نقاط قوت و سایر زمینه های خودسازی می تواند تمرکز شما را از قد بلند کند.

در نهایت ، شما نمی توانید دستی را که در زندگی به شما داده شده تغییر دهید ، اما می توانید به دنبال استفاده حداکثری از آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *